ZLATÝ LESK - LISABON
Lisabon je hlavní a zároveň největší město Portugalska. Má něco málo přes půl miliónu obyvatel, zatím co v okolí města žije více než 3 000 000 obyvatel.
Je to nejzápadnější město v Evropské penině.Město se rozkládá na malé ploše - 84,6 km2. Jeho současné hranice odpovídají těm původním, proto jsou všechna jeho metropolitní předměstí jako Loures, Amadora, Oeiras a Odivelas považovány za samostatné obce.
Lisabon (Lisboa) je přátelský přístav u ústí řeky Tejo a uvítá každého návštěvníka!
PAMÁTKY:
Stejně jako mnoho evropských měst, byl/býval i Lisabon středověké město s úzkými uličkami, bohužel jen do doby než město téměř nesrovnalo se zemí ničivé zemětřesení a následná vlna tsunami v den Všech Svatých 1. listopadu roku 1755, kdy většina lidí byla na mši.Jako připomín-ka stojí dodnes impozantní ruiny koventu karmelitánů (Covento do Carmo), jeho gotické zdi a oblouky jsou zachovány, zatímco v kostelní lodi roste tráva.
Ne všechny památky byly zničeny
Belémská věž (Tore de Belém) a Klášter Jeronimitů (Mosteiro dos Jerónimos) z přelomu 15. a 16. století v Manuelském stylu. Ve vasádách je vetkáno moře, lanoví, kamenné kotvy a korály tvoří výrazné a ojedinělé prvky ryze portugalského stylu, zdobí zdi stveb z období největší slávy portugalského mořeplavectví.Vedle nich stojí Památník Objevů, který je však méně proslulý a postavený v polovině 20. století ve tvaru karavely, na kterém stojí více než tři desítky známích postav z portugalských dějin včele s Jindřichem mořeplavcem.Tyto tři památky (a ještě více smodřejmně) najdete ve čtvrti Belém.
Snad nejstarší památka Lisabonu - hrad Svatého Jiří (Castelo de São Jorge) se tyčí a rozkládá na jednom ze 7návrší (kopců) a je z něho výhled na všech 7 návrší a vůbec na celé město.
Lanovky, tramvaje, výtahy
Určitě znáte nebo jste už někdy viděli lisabonské žluté lanovky, které nás dovezou za historií do moderní doby. Jezdí tu celkem tři: Elevador da Glória, Elevador da Bica a Elevador da Lavra. Je to jeden z klasických turistických zážitků.
Na počátku 20. století byl postaven 45 metrů vysoký výtah ( Elevador de Santa Justa). Konstrukce je podobná stavbám Gustava Eiffela.Výtah totiž postavil Eiffelův učeň Raul Mesnier de Ponsard, který kromě výtahu také postavil 3 žluté lanovky.
Jízda historickou tramvají číslo 28 úzkými uličkami čtvrti Alfama a Bairro Alto je teprve zážitek.S denní MHD jízdenkou můžete donekonečna jezdit okolo proslulích památek Lisabonu.
__________________________________________________________________________
Moderní část Lisabonu je také zakládána na námořnické tradici.Při příležitosti svěové výstavy Expo ´98 byl postaven ve východním Lisabonu Park národů (Parque das Nações), jeho velmi moderní stavby jsou samodřejmně inspirovány mořem. Už při příjezdu nás okouzlí stanice Oriente, architektonicky ztvárňujícím ,,vlnobitím¨ . Je zde i 145 metrů vysoká věž nahoře s restaurací a vyhlídkou na město. Poblíž stojící největší evropské oceanárium vás uchvátí, především jeho velké centrální akvárium se stovky podmořských živočišných druhů zvířat.
Mosty:
Lisabon se rozkládá především na pravém břehu řeky Tejo v jejím ústí. První most 25 de Abril (Most 25 dubna, na paměť Karafiátové revoluce) byl proto vybudován až v 60. letech 20. století .Slavnostní otevření mostu bylo 6.8. 1966. Jeho první jméno bylo Ponet Salazar. Měří 2 277, 64m .
Když v roce 1998 Portugalci slavili 500ti leté výročí plavby Vasca da Gamy do Indie, proběhlo kromě Expa ´98 také slavnostní otevření mostu Vasco da Gama. Ten, s délkou 17.345 m patří k nejdelším v Evropě a výškou 155 m k nejvyšším konstrukcím v Portugalsku.Jeho konstrukce je postavna, tak aby vydržela až 4,5x větší otřesy než, které zpusobilo zemětřesení v roce 1755.
Nejvhodnější doba pro návštěvu Lisabonu je v období: od přelomu března a dubna do června a poté ještě v září až do poloviny listopadu.